Friday, October 23, 2009

Kena ada brek jugak ke?

Selepas dapat panggilan dari ibunda tercinta, ligat akal saya berfikir dengan kenyataannya “Tahu ke manusia pun perlukan brek?” Logik ke?Kereta dan motor perlu brek supaya tak terbabas,kalau la brek tak berfungsi mesti chances untuk dapat accident lagi tinggi.

Sambil ketawa dia menjelaskan kenapa manusia perlukan brek dalam kehidupan. Brek manusia ni untuk menjaga dari terbabas buat perkara-perkara yang bercanggah dengan syariat. Cuba bayangkan jika kereta tiada brek,habis semua lari tak mahu dekat, bimbang dengan risiko mati dilanggar. Begitu juga bila seseorang tu tiada brek untuk kawal dia, habis orang lari sebab tak tahan. Contoh paling mudah, kalau yang tiada brek mulut, habis orang diumpatnya, dimakinya. Macam tu siapa yang nak dekat?

Sebenarnya brek manusia ialah taqwa. Orang mempunyai taqwa dalam hati ialah yang memikirkan consequences dari setiap perbuatan yang dilakukan. Brek taqwa menjaga kita dari buat amalan yang dibenci oleh Allah. Penggunaan brek taqwa ni bukan sahaja mendatangkan keuntungan di dunia, malah di akhirat juga lebih-lebih lagi. Saya pasti semua dah tahu apa kelebihan-kelebihan itu.Wallahu a’alam…

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 TaiFa_IFFaH. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase