Thursday, October 22, 2009

Semalam Saya Dapat Hadiah

“Aduh, tak de duit kecil pulak” hati kecilku bermonolog bila sampul pungutan derma untuk Palestin diedar. “Tak pe lah, tak perlu bagi”..Cepat saja kesimpulan dibuat.

Tiba-tiba terngiang-ngiang di telinga ayat dari Surah al-Baqarah ayat 177 yang cukup menyusup hati. Antara intipatinya, nilai kebajikan kita di sisi Allah ialah memberikan HARTA YANG KITA CINTAI kepada orang yang memerlukan(rujuk tafsir ayat ye untuk tahu maksud penuh).

Susah untuk bertarung dengan belitan hawa nafsu, kadang-kadang tewas, jarang-jarang menang. Tapi bila kita dah korbankan perasaan cinta kita pada harta, Allah ganjarkan kita dengan anugerah yang lebih baik.

Saya teringat kepada isu “investment dengan Allah” semasa Kuliah Jumaat dua minggu lepas yang dikupas oleh Ust Mohd Mustapha. Biasanya kita beli barang paling banyak kita dapat beli 1 percuma 1. Tapi dengan Allah lebih daripada itu, bila kita sedekah 1,percuma 700!!! Wah, cepat sangat lah nak jadi jutawan akhirat!

Tapi Allah bukan sahaja balas di akhirat, He’ll give bonus for you di dunia lagi… Antaranya Allah hilangkan rasa sedih di hati, hilangkan penyakit, cepatkan jodoh dsb.Inilah namanya keajaiban sedekah.

Malam semalam, masa tengah siapkan assignment biochemistry tiba-tiba datang lah seorang sahabat (cukup murah hati) minta saya pilih t-shirt Muslimah. “Ambillah ye satu!” Subhanallah baru terdetik di hati saya tak berapa lama sebelum tu bilangan t-shirt labuh di almari sangat minimum.

Alhamdulillah…. Itu perkataan pertama yang kita perlu sebut sebelum mengucapkan terima kasih kepada pemberi. Ni antara mutiara yang dapat saya kutip dari Tok Guru Nik Aziz kerana katanya itu adalah rezeki daripada Allah untuk kita. Seharusnya syukur yang pertama kali harus dipanjatkan padaNya. Kemudian tadahlah tangan ke hadrat Allah untuk mendoakan kesejahteraan untuk si pemberi(lagi spesifik lagi bagus).

Walaupun nampaknya remeh dan furu’ sahaja tapi ia memberi impak yang besar kepada tabungan kita untuk bertemuNya di akhirat.  Wallahu a’lam..

1 comments:

Huda Idris said...

waa..patutlah lancar je bile ye kene kasi tazkirah.. hidup nunnnn!!!!!!!!!!!11

hhuhu. nun, wat la shoutbox.
gudluck exam:)

Post a Comment

 
Copyright 2010 TaiFa_IFFaH. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase