Monday, November 2, 2009

Jalur dan warna sudah ditentukan

Senyuman yang tidak lekang dibibir, kata-kata semangat dalam nestapa, mata yang redup memandang menjadi penguat sehingga detik ini. Tidak akan ada sekelumit rasa benci ditanamkan di hati kecuali ditanamkan sifat memaafkan dan meredhai.

Pasakan “buat yang Allah suruh, Dia akan aturkan yang terbaik untuk kita” menjadikan puteri-puterinya berpegang teguh dengan keyakinan jalan keluar akan tiba dihujung jalan derita. Kukuh hati mereka dengan kebergantungan kepada Allah. Malu bertamu di hati puterinya bila mereka terkadang goyah dalam menghadapi musibah. Namun bila ditenung wajah itu, ia tetap teguh memberi teduhan pada hati yang rawan.

Ketabahan yang dipertahankan hampir separuh abad, pengorbanan yang ditabur sepanjang hayat menjadikan dia seperti pohon tempat teduhan yang tanpa putus memberikan buah. Lidahnya sentiasa basah dengan doa, memohon kasih dariNya, mengharapkan redhaNya dan bantuanNya ketika kesempitan.

Tak pernah dirisaukan anugerah Allah, jika tiada di dunia, insyaallah ada yang lebih baik menunggu di akhirat. Namun siapa tahu, Allah akan sentiasa dekat dengan hambaNya. Setiap doa yang dipanjatkan, pasti Allah memberikan anugerah kemudahan dan ketenangan dalam menjejak jalan hidup. Makin kukuh pergantungannya, makin kuat esak tangisnya di atas sejadah.

Dia yakin walaupun telah banyak penderitaan yang dialaminya, tak akan pernah dia menyalahkan. Baginya Tuhan telah memberi jalur dan warna yang tertentu untuk manusia. Siapakah kita untuk bertanya kepada Tuhan tentang takdir yang ditetapkan? Kerana Dialah pengatur yang Maha Teliti dan Maha Halus sedangkan kitalah mempunyai segala kelemahan dan kekurangan.

Tujuannya cuma satu. Untuk bersama puteri-puterinya mengejar satu cinta yang hakiki. Cinta yang tak akan pernah membuatkan jiwa merana atau kehidupan menderita. Cinta yang sentiasa dijadikan penguat melangkaui hari-hari dunia untuk bertemuNya. Cinta yang akan dijadikan mahar untuk ke syurga, menatap wajah Yang Maha Agung.

Bila roh sudah dicabut, tinggallah dunia dan segala isinya. Kecuali tiga perkara yang akan dijadikan bekal. Harapnya agar permata-permata yang dikandung 9bulan 10hari menjadi asset yang akan mengirimkan doa dan amal bakti kepadanya. Dan kesedihan yang paling digeruni mereka sekiranya tidak dapat berjumpa lagi di alam roh, andainya salah seorang ditolak segala amalan oleh Allah. Nauzubillah.. Meranalah jiwa,hancur luluhlah perasaan kerana perpisahan di sana ialah perpisahan yang kekal abadi. Tiadalah lagi dapat menatap wajah-wajah insan yang disayangi di dunia. Semoga roh mereka menjadi roh pilihan Allah yang ditempatkan bersama nabi, para syuhada’ serta orang-orang soleh.

Dia yakin ceritanya ialah cerita tentang takdir yang sangat manis setelah dikecap. Nasihat Dr. Aidh Abdullah Qarni yang dipegangnya ialah, “Melangkahlah lebih dekat dan lebih rapat ke dalam naungan iman, nescaya ketenangan itu akan menjadi milik kita… Belumkah kita mendengar bisikan iman yang memanggil-manggil agar kita masuk bersama golongan paling bahagia di dunia?”

0 comments:

Post a Comment

 
Copyright 2010 TaiFa_IFFaH. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase