Sunday, August 15, 2010

Sedingin Pujukan Ilahi

Ya Allah Ya Tuhanku,.aku bukanlah hamba-Mu yg tidak menjalankan perintah-Mu, .aku bersolat Ya Allah,.aku juga berpuasa Ya Allah,.aku cuba mendekati-Mu tp mengapa Kau masih mengujiku dengan ujian ini Ya Allah..apa maksud disebalik ujian-Mu ini Ya Allah..

"Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata: Kami beriman, sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu cubaan)?. Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu daripada mereka, maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang sebenar-benarnya beriman dan nyata pula apa yang diketahuiNya tentang orang-orang yang berdusta."(Al-Ankaabut: 2-3)

Saat ini tiada seorang pun mahu membantuku Ya Allah,.aku keseorangan Ya Allah,.aku kebuntuan Ya Allah..aku kesedihan Ya Allah..apa yang harusku lakukan Ya Allah...katakanlah..

"Cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku) , tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri dan Dialah yang mempunyai Arasy yang besar."(At-Taubah:129)

Ya Allah,.sesungguhnya Kau Maha Berkuasa Ya Allah,.mengapa tidak Kau sahaja yg memperbetulkan keadaanku ini Ya Allah,.

"Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri(Ar-raad:11)

Oleh itu,.apakah langkah pertama yang harusku lakukan untuk menghadapi ujian-Mu ini Ya Allah,.bagaiamana aku dapat mententeramkan hati yg gundah-gulana ini Ya Allah..

"Ketahuilah dengan mengingati Allah (zikrullah) itu, tenang tenteramlah hati manusia."(Ar-raad:28)

Akan tetapi aku sudah lakukan begini dan begitu,.namun mengapa ianya tidak seperti yang kuharapkan Ya Allah..mengapa tidak seperti yang kuimpikan Ya Allah..Engkau mengetahui bahawa aku suka itu dan ini manakala benci itu dan ini,.namun mengapa Kau tidak membantuku Ya Allah...

"Boleh jadi sesuatu yang kamu benci itu amat baik untuk kamu dan boleh jadi sesuatu yang kamu sukai pula amat buruk untuk kamu. Allah Mengetahui sedangkan kamu tidak mengetahui"(Al-Baqarah: 216)

Namun aku melihat ujian-Mu ini terlalu besar Ya Allah,.terlalu berat untuk kuhadapi,.adakah Kau patut membebaniku dengan ujian seberat ini sedangkan Kau Maha Adil Ya Allah..

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya."(Al-Baqarah: 286)

Kini aku hanya mampu menangis kerana kesedihan ini Ya Allah,.aku mnjadi putus asa,.aku hilang daya,.aku kini tidak lagi bernilai di mata dunia Ya Allah..sekiranya aku tidak kisah pandangan mata dunia dan hanya mengharapkan namaku disebut2 penduduk langit, bagaimanakah caranya Ya Allah...

"Dan janganlah kamu merasa lemah, dan jangalah kamu berdukacita (terhadap apa yang menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi jika kamu orang-orang yang (sunguh-sunguh) beriman"(Al-Imran: 139)

Adakah masih ada jalan keluar bagiku Ya Allah..apakah jaminan-Mu pada hamba-Mu yang lemah, sedih dan kesempitan ini Ya Allah..

"Sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya) , nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya) , Serta memberinya rezeki dari jalan yang tidak terlintas di hatinya dan (Ingatlah), sesiapa berserah diri bulat-bulat kepada Allah, maka Allah cukuplah baginya (untuk menolong dan menyelamatkannya) . Sesungguhnya Allah tetap melakukan segala perkara yang dikehendakiNya. Allah telahpun menentukan kadar dan masa bagi berlakunya tiap-tiap sesuatu."(At-Thalaq:2- 3)

Kini hatiku bertambah tenang Ya Allah,.namun berapa lama harus aku memerangi kesukaran ini Ya Allah,.adakah ianya akan berlarutan hingga akhir hayatku Ya Allah..

"Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan, Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan"(Al-Insyirah: 5-6)

Alhamdulillah, .aku yakin dengan Kalam Mu Ya Allah..aku akan hadapi ujian hidup ini dengan hati yang berlapang dada,.insyaAllah. .

So,.in time of difficulties, .do not say "Ya Allah,i've got big problem", bt instead, "hey problems, i have the Almighty God (ALLAH) and everythings gonna b alrite".. InsyaAllah

By: Aina Mardhiah

1 comments:

sitifarhan.blogspot.com said...

salam,ya sohabati..
mga sntiase b'ade di bawah lindunganNya n rahmatNya..
maafkanlah sahabatmu ini krna xdpt m'bntumu di kala drimu b'ade dlm ksshn..
sdkt p'kongsian driku;bcelah n ambillah pngjrn dri kisah Nabi Ayyub yg t'lalu sabar n b'syukur ats sgle ujian n nikmat yg d'perolehinya..
Firman Allah swt:
"Sesungguhnya Kami dapati dia (Ayub) seorang yang sabar. Dialah sebaik-baik hamba. Sesungguhnya dia amat taat (kepada Tuhannya)." (QS. Shad: 44)

Post a Comment

 
Copyright 2010 TaiFa_IFFaH. Powered by Blogger
Blogger Templates created by DeluxeTemplates.net
Wordpress by Wpthemescreator
Blogger Showcase